• Telefon: (+36) 70 518-1943info@k-klima.hu
  • Autó klíma: R134a alacsony és magas oldali nyomás

    Figyelem!

    Mielőtt még valaki üzenetet küldene, vagy felhívna autó klíma javítással kapcsolatban előre bocsájtom, hogy nem foglalkozunk autó klímákkal!
    Az autó klímák szereléséhez ugyanis rendelkezni kell valamilyen autószerelő képzetséggel is, ami nekünk nincs. Igy az F-gáz engedélyünk sincs autó klímák szerelésére, javítására.

    Miért is született meg ez a cikk ha nem foglalkozunk autóklímákkal? 

    Nos, gyakran találkozok, fórumokon olyan kérdésekkel, hogy hogy kell az autó klímát feltölteni.
    És az az igazság, hogy sok hülye választ olvasok, amiből látszik, hogy a válaszadónak nem sok köze van a klíma szereléshez. 

    Továbbá én is szerettem volna többet megtudni az autó klímákról, igy elkezdtem kicsit utánajárni a dolgoknak, hogy hogy lehet egyszerűen, bizonyos hibákat feltárni. 

     

    Milyen hűtőközeg van az autókban? 

    A legtöbb autóban, jelenleg az R134a hűtőközeg található, ez egy engedély köteles anyag, ami azt jelenti, hogy csak F-gáz engedéllyel lehet ilyet vásárolni és felhasználni. 
    Igy a gáz rátöltés a legtöbb ember számára nem lehetséges. 

    Jó hír viszont, hogy az R134a hűtőközegnek van egy helyettesítője, ami tulajdonságaiban megegyezik vele. Ez pedig az R1234YF ( Tetrafluor-propén)
    kb: 370g R1234YF= 1000g R134a

    Az újabb 2017 től gyártott autókban már gyárilag ilyen hűtőközeg található. 

    Miért pont az R1234fy?

    Környezetvédelmi szempontból az R1234 nagyságrendekkel kisebb üvegházhatású gáz mint a régen használt R134a.
    Műszaki oldalról nézve a közeg hasonló hűtéstechnikai tulajdonságokkal bír, mint az R134a. Nagyságrendileg megegyező rendszernyomással és rendszerfelépítéssel, így nem okoz lényeges költség növekedést a járműgyártók számára.
    Az R1234fy-nak sajnos van néhány negatív tulajdonsága is.
    Ezek közül a két legfontosabb: az új gáz gyúlékony és mérgező! 
    Ezért ezeket kiemelten nagy óvatossággal kell kezelni!

    Hogyan ismerem fel az új klímarendszert, és a hozzá való hűtőközeget?

    Az új R1234yf gázt használó rendszer nem tölthető újra a korábbi, R134a gázzal! Amellett, hogy szabálytalan, rendkívüli módon veszélyes is. Figyelembe véve az új R1234yf gáz átlagos gyúlékonyságát, az új hűtőközeg egyéb anyagokkal vagy gázokkal összekeveredve veszélyes elegyeket alkothat, amit a karbantartás során folyamatosan kerülni kell.

    – Az R1234yf töltőtartályai eltérnek a régebbi R134a típusúaktól, fehér címkéik piros vagy kék szélűek. A címkék az adott jármű gépkönyvéhez, illetve a csomagtartó alatt található címkékhez hasonlóan a tárolt hűtőfolyadék típusáról, és mennyiségéről adnak tájékoztatást.

    – Az R1234yf töltőnyílásai különböznek az R134a-tól, illetve méretük is eltérő.

    Fontos!
    Az R1234yf hűtőközeg és az R134a nem keverhetőek egymással! 
    Ugyanis, a két gáz keveréké teljesen eltérő gázkeveréketalkot, amelyiknek a hűtéstecnikai értékei el fognak térni a tiszta hűtő közegtől.  
    Ezzel akár tönkre is lehet tenni az autó klíma rendszerét, mivel olyan nyomásértékek jöhetnek létre, ami használhatatlanná teszi a klíma rendszert. 
    Érdemes tudni, hogy az R134a hűtőközeg, erősen környezetkárosító, űvegházhatást fokozó gáz, ezért ezt a szabadba engedni TILOS!

    Az R1234fy hűtőközeg, kisnyomású palackban jelenleg engedély nélkül vásárolható. Ezzel fel lehet tölteni az R134a hűtő közeget használó autókat, de csak akkor ha előzőleg a régi gáz elszökött vagy megfelelően el lett távolítva (lefejtve)

    Akkor kezdjünk is neki, a lényegnek!
    Hogy lehet tudni, hogy megfelelő a rendszerben a töltet mennyisége, vagy kevés, esetleg milyen más hibákat lehet kideríteni, egy egyszerű nyomás vizsgálattal.

     

    Ahhoz, hogy a rendszerben nyomást tudjunk mérni szükség van egy szerviz csaptelepre.
    Ezeknek minimum három csatlakozási pontja van.
    A kék az alacsony nyomású oldal (L)
    A Píros a magas nyomású oldal (H)
    A középső pedig a betöltő csatlakozás. 

    Szükség van még 2db 1/4″ os klíma tömlőre, és 2db R134a gyorscsatlakozóra. 
    Egy ilyen egyszerű szett nem olcsó kb. 15.000 Ft. Igy lehet érdemes megkérdezni az ismerősöket hátha van ilyen a garázsban. 

    Az igazsághoz hozzátartozik, hogy szükség lenne még egy vákuum szivattyúra is, mivel nem tesz jót a klíma rendszernek, ha levegő keveredik bele. Épp ezért egy normális klímás a csatlakoztatás előtt a csöveket levákuumolja.  Persze láttam már hivatalos klímást, enélkül csatlakozni a készülékhez. 

    Alacsony oldali nyomás és magas oldalnyomás


    Mielőtt megnéznénk az R134a hűtőközeg  nyomástáblázatát, megpróbáljuk megérteni, miért fontos a nyomás mérése és ellenőrzése az autók légkondicionáló rendszerében.

    A klíma rendszerekben a nyomás alatt lévő hűtőközeg folyamatosan folyékonyból gázzá és gázból folyadékká alakul, zárt körben.
    A hűtőközeg nyomása közvetlenül korrelál (igazodik) a külső hőmérséklettel.

    A hűtőközeg nyomása alapján a hurok bármely pontján az egész rendszer felosztható nagy nyomású és alacsony nyomású oldalra. 
    A legtöbb autóban erre két külön csatlakozási pont van a motortérben. 
    Az alacsony nyomást kék kupakkal vagy L betűvel jelölik, a magas nyomású rész, piros kupakkal vagy H betűvel jelölik. 

     

    A kompresszor az elpárologtatóból kapja az alacsony nyomású gázt. A kompresszor ezt az alacsony nyomású hűtőközeget nagynyomású gázzá sűríti (a hőmérséklet is nő). Mivel ez a nagynyomású hűtőgáz kiindulási pontja, a nagynyomású mérési pont a kompresszor után található.

    Ezt a nagynyomású gázt ezután a kondenzátorba továbbítják (ez az autó hűtője előtt vagy mellett található). A kondenzátor közelében található hűtő ventilátor levegőt fúj a kondenzátorra, és ennek eredményeként a nagynyomású gáz nagynyomású folyadékká alakul (kondenzálódik), amikor elhagyja a kondenzátort. Ezenkívül a hűtőközeg itt hőt ad le, amelyet az elpárologtatóban (kabinban) vett fel.

    A nagy nyomású folyadék ezután átfolyik a szárító-szűrőn, ami kiszűri a hűtőközeg nedvességét. A szűrt nagynyomású folyadék ezután egy hőtágulási szelepen halad át. A nagynyomású folyadék kitágul, és az expanziós szelepnél alacsony nyomású folyadékká alakul. Az alacsony nyomású folyadék ezután az elpárologtatóba áramlik (az utastérben található hőcserélő), és a hűtőközeg forrni kezd, és alacsony nyomású gázzá alakul.

    Ez az alacsony nyomású gáz elnyeli a hőt a kabinból (miközben hűti a kabint), majd a kompresszorba kerül, és a ciklus újraindul. Az alacsony nyomású mérőpont az elpárologtató után található.

    Az alábbi táblázat az R134a hűtőközeg nyomástáblázatát mutatja. Ez tartalmazza a  hűtőközeg összes jellemző magas oldali és alacsony oldali nyomásértékét egy adott hőmérsékleten.

    Levegő HőfokAlacsony oldali nyomásMagas oldali nyomás
    in o Fo C -benpsi-benBar-banpsi-benBar-ban
    651825-351,72-2,41135-1559,31–10,69
    702135-402,41-2,76145-16010,00-11,03
    752435-402,41-3,10150-17010,34-11,72
    802740-502,76-3,45175-21012,07-14,48
    852945-553,10-3,79225-25015,51-17,24
    903245-553,10-3,79250-27017,24-18,62
    953550-553,45-3,79275-30018,96-20,68
    1003850-553,45-3,79315-32521,72 – 22,41
    1054150-553,45-3,79330-33522,75-23,10
    1104350-553,45-3,79340-34523,44 – 23,79

    A levegő hőmérsékletét érdemes az autó mellett vagy az autó beépített hőmérőjével nézni, mivel az autótól távol árnyékban lévő hőmérő akár 5°C fokos eltérést is mutathat, ez pedig jelentős eltérést eredményezhet a mérés során. 

     

    A nyomásmérők leolvasása alapján az alábbi táblázat segítségével tovább diagnosztizálhatja a problémát.

    Alacsony oldali nyomásMagas oldali nyomásDiagnózis
    Értéken belülÉrtéken belülNem kell beavatkozni.
    A klíma jól működik.
    AlacsonyAlacsonyA hűtőközeg alacsony. 
    Adjon hozzá egy kis hűtőközeget.
    AlacsonyMagasLehetséges eltömődés a tágulási szelepben vagy a kifolyócsőben. 
    Szerviz szükséges.
    MagasAlacsonyProbléma a kompresszorral. 
    Szerviz vagy Csere.
    MagasMagasHűtőközeg túltöltés. Szellőztesse ki a felesleges R134a-t megfelelő gondossággal.
    MEGJEGYZÉS: Ne engedje ki az R134a-t a levegőbe!


    Természetesen az alábbi táblázat segítségével nem lehet minden hibát kiszűrni, de mindenféleképpen sokat segít a diagnosztizálásban.